Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Dua Keping Syiling Tembaga Ditemui Di Pulau Nangka




MELAKA - 2/5/2014: Pemburuan harta di Pulau Nangka mungkin menemui kejayaan. Pekerja syarikat yang terlibat dalam operasi mencari itu menemui dua syiling medalion tembaga, yang dipercayai menjadi sebahagian daripada kekayaan berbilion ringgit dari zaman Kesultanan Melaka yang disimpan di pulau kecil itu.

Penemuan itu dibuat pada pukul 11 malam Rabu, hanya satu jam sebelum kontrak dianugerahkan kepada Perkongsian Pintar (M) Sdn Bhd, syarikat yang ditauliahkan sejak Januari untuk mengesan dan menyelamatkan khazanah itu tamat.

Peninggalan itu ditemui apabila pekerja menggerudi dinding gua untuk mencari khazanah yang masih ada, dipercayai disimpan di 20 peti di dalam gua.

Pengurus Besar Perbadanan Muzium Melaka (Perzim), Datuk Khamis Abas berkata, inskripsi mengenai peninggalan mendapati ia mempunyai huruf dan simbol yang berbeza.

Satu daripadanya mempunyai inskripsi dalam bahasa Arab atau Jawi manakala yang lain mengandungi bahasa Sanskrit atau purba Pallava Tamil, yang menunjukkan bahawa ia dari era pemerintahan Majapahit.

"Selepas melihat peninggalan yang awal itu, kami percaya barangan itu adalah medalion berdasarkan kepada saiz mereka tetapi kajian lanjut diperlukan sebelum kita benar-benar dapat mengesahkan medalion itu dari era mana," katanya pada Khamis.

Pada Rabu, Pengerusi Jawatankuasa Negeri Kerja Raya,Kemudahan Awam,Pengangkutan dan Pemulihan Projek, Datuk Abdul Ghafar Atan mengumumkan bahawa Perkongsian Pintar International, yang telah diberikan kontrak empat bulan bermula Januari lepas, mempunyai masa sehingga tengah malam Rabu untuk mencari harta karun.

Kerajaan Melaka merancang untuk memberikan tugas itu kepada sebuah lagi syarikat yang berpangkalan di Kuala Lumpur, Khazanah Legend Sdn Bhd, untuk meneruskan carian dan penggalian.

Pada Khamis, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron mengesahkan penemuan itu tetapi mahu pihak berkuasa berkenaan untuk menentukan kesahihan peninggalan itu dan adakah ia dengan sengaja ditanam di kawasan itu.

"Ujian karbon akan dijalankan untuk menentukan perincian peninggalan itu.

"Salah satu duit syiling (medalion) akan melalui ujian makmal oleh ahli arkeologi yang disahkan," katanya.

Idris berkata jika syiling itu didapati sahih, kontrak Perkongsian Pintar perlu dilanjutkan.

The Star, pada cerita muka depan eksklusifnya mengenai harta karun di pulau itu pada 14 April lalu, melaporkan bahawa kerajaan negeri memberikan permit kepada dua syarikat tempatan untuk menjalankan kerja-kerja penggalian di bawah syarat-syarat ketat yang ditetapkan oleh Perzim.


Baca juga di sini

Harta Karun Sultan Melaka: Hanya boleh Diambil Oleh Pewaris Sultan








1 comments:

keciknya 50 sen tu... -,-"

3 May 2014 at 12:51 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ