Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Dukung Anak 30km Ke Sekolah Setiap Hari


Dukung Anak 30km Ke Sekolah Setiap Hari
 

Sichuan – “Kasih ayah rela berkorban” ungkapan yang sesuai untuk menggambarkan seorang bapa di China yang sanggup berjalan kaki mendukung anaknya yang kelainan upaya untuk ke sekolah sejauh hampir 30 kilometer setiap hari.

Keadaan itu mendapat perhatian kerajaan China yang menawarkan penginapan yang ditanggung sepenuhnya untuk bapa berkenaan di kawasan berhampiran sekolah bagi memudahkan urusannya.

Yu Xukang, 40, mendukung anaknya, Xiao Qiang, 12, yang diletakkan di dalam bakul khas yang diikat di belakang badannya.

Yu yang berasal dari kampung Fenyi di daerah Yibin terus gigih untuk menyekolahkan anaknya walaupun tangan dan kaki kanak-kanak itu bengkok.

“Saya sedar anak saya mengalami kecacatan fizikal tetapi otaknya berfungsi dengan baik. Bagaimanapun saya tidak dapat mencari sekolah berhampiran kediaman kami yang mempunyai kemudahan untuk orang seperti anak saya dan permohonan saya sering kali ditolak,” kata Yu

“Satu-satunya sekolah yang dapat menempatkan anak saya ialah Sekolah Rendah Fengxi yang sejauh lapan kilometer,” katanya.

Lelaki itu berpisah dengan isterinya sewaktu Xiao berusia tiga tahun dan membuat keputusan untuk membesarkan anaknya seorang diri.

Dukung Anak 30km Ke Sekolah Setiap Hari

Dukung Anak 30km Ke Sekolah Setiap Hari

Dukung Anak 30km Ke Sekolah Setiap Hari

Dukung Anak 30km Ke Sekolah Setiap Hari

Dukung Anak 30km Ke Sekolah Setiap Hari


Sumber: www.dailymail.co.uk


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ