Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



KENAPA TUDM TIDAK PINTAS PESAWAT MH370 SEMASA MELINTAS DI PULAU PERAK?

KENAPA TUDM TIDAK PINTAS PESAWAT MH370 SEMASA MELINTAS DI PULAU PERAK?


JANGAN BURUKKAN TUDM JIKA TIDAK FAHAM SITUASI SEBENAR!

Ada yang masih mempersoalkan kenapa TUDM tidak pintas MH370 yang dikatakan dikesan dalam radar tentera kita. Kononnya pesawat itu kali terakhir dikesan berhampiran Pulau Perak, lokasi ini bagaimanapun dinafikan oleh TUDM. TUDM hanya mengesahkan radarnya ada mengesan kehadiran yang belum dikenalpasti 200 batu nautika di barat daya Pulau Pinang pada jam 2.15 pagi Sabtu.

Pesawat tidak dikenalpasti ini kemudiannya telah disahkan sebagai MH370 berdasarkan 'raw satellite data' oleh penyedia perkhidmatan data satelit. Pengesahan itu turut disokong dari kajian forensik dibuat dan perbincangan mendalam oleh FAA, NTSB, AAIB dan pihak berkuasa Malaysia.

Plot itu dikesan pada jam 2.15 pagi Sabtu tetapi TUDM tidak menghantar jet pejuang untuk memintas pesawat tidak dikenali itu kerana ia laluan udara komersial.

Radar tentera atau radar utama hanya berfungsi mengesan plot sahaja dan ia tidak memberikan identiti pesawat manakala radar kedua boleh berkomunikasi dengan pesawat itu yang bermaksud boleh tahu semua maklumat pesawat boleh diketahui termasuk kedudukan, ketinggian dan jenis kapal terbang.

Dari plot jangkaan laluan pesawat seperti disiarkan oleh Reuters yang didakwa diperolehi dari sumber radar tentera, pesawat MH370 merentasi Semenanjung Malaysia melalui laluan udara komersial di sebelah Selatan Thai. Jika benar laluan itu, persoalan mengapa TUDM tidak memintas pesawat yang tidak dikenali itu tidak patut timbul. Ternyata pengendali MH370 yang mengubah haluan itu sangat arif dengan laluan penerbangan yang memungkinkan ia tidak dipintas oleh tentera udara mana-mana negara seperti Thailand, Malaysia atau Indonesia.

Hentikanlah mempertikai atau memburuk-burukkan angkatan tentera kita jika sendiri tidak tahu perkara sebenar! Konon TUDM kita lembab dan tak buat kerja. Jangan juga mendesak TUDM untuk mendedahkan secara terbuka dapatan atau plot radar tentera kita kerana ia membabitkan rahsia dan keselamatan negara! Jangan jadi bodoh nak politikkan semua benda hingga membahayakan negara!

Baca juga di sini

Pesawat MH370 dikesan berada di Pulau Perak


KENAPA TUDM TIDAK PINTAS PESAWAT MH370 SEMASA MELINTAS DI PULAU PERAK?





0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ