Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Awas!! Usia Akan Bertambah 2 Tahun Jika Marah!!

Usia Akan Bertambah 2 Tahun Jika Marah!

Sebab orang selalu kata jangan suka marah-marah, nanti cepat tua...ermm mungkin ada kebenarannya..jom layan apa kata artikel dibawah...


Marahlah, Maka Usia Anda Akan Bertambah 2 Tahun


Para peneliti di Jerman menemukan bahawa menjadi berapi-api dan mengekspresikan emosi negatif adalah kunci untuk kesihatan jangka panjang yang lebih baik. Inilah yang menjelaskan mengapa bangsa Itali dan Sepanyol yang pemarah lebih panjang umur berbanding bangsa Inggeris yang karakteristiknya cenderung menahan diri.

Para peneliti di University of Jena di Jerman menilai lebih dari 6000 koresponden dan menemukan bahawa mereka yang terinternalisasi dalam kecemasan cenderung menderita. Selama waktu itu menyebabkan tekanan darah tinggi dan peluang peningkatan mengembangkan pelbagai penyakit, dari penyakit jantung koroner hingga kanser dan kerosakan ginjal.

Penelitian, yang dilakukan oleh Marcus Mund dan Kristin Mitte, diterbitkan dalam jurnal Health Psychologies edisi terbaru. Mereka menyebut rata-rata usia warga Itali dan Sepanyol adalah dua tahun lebih tinggi berbannding warga Inggeris.

Dalam penelitiannya, mereka mengidentifikasi kelompok yang disebut 'represor' yang sangat berisiko. "Orang-orang ini dibezakan oleh cara mereka berusaha menyembunyikan tanda-tanda lahiriah dari rasa takut, dan juga oleh perilaku depensif mereka," kata Mund.

Mereka, katanya, menghindari risiko dan selalu mencari tingkat pengawalan yang tinggi terhadap diri dan lingkungannya. "Misalnya, ketika berhubungan dengan tugas stres mereka menunjukkan detak jantung dan nadi yang lebih tinggi dari non-represor dan menunjukkan tanda-tanda lainnya berkaitan stress dan kecemasan," katanya.

Tetapi untungnya, tidak semuanya buruk bagi mereka yang suka memendam emosi.

Meskipun mereka mungkin berada pada risiko yang lebih tinggi mengembangkan penyakit tertentu, pemulihan dari pelbagai kondisi tampaknya lebih cepat di antara represor. "Kerana keperluan mereka akan pengawalan, represor sangat disiplin dan lebih termotivasi untuk beradaptasi dengan gaya hidup mereka," kata Mund.



Baca juga di sini

Punca Wanita Cepat Tua dan Gemuk!


1 comments:

tengah senyum ni

23 March 2014 at 09:43 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ