Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Kawasan Carian MH370 Dianjak Berdasarkan "Petunjuk Baharu, Boleh Dipercayai"

Kawasan Carian MH370 Dianjak Berdasarkan "Petunjuk Baharu, Boleh Dipercayai"
Leftenan Jayson Nichols dari kokpit pesawar Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) AP-3C Orion melakukan operasi mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang, di selatan Lautan Hindi. Foto EPA


PERTH - 28/3/2014: Kawasan pencarian pesawat MH370 pada Jumaat dianjakkan ke satu kawasan kira-kira 1,100 kilometer (685 batu) ke timur laut dari lokasi operasi mencari di selatan Lautan Hindi, selepas mendapat "petunjuk baharu, boleh dipercayai", kata pihak berkuasa Australia.

"Maklumat baharu itu berdasarkan analisis yang berterusan dari data radar antara Laut China Selatan dan Selat Melaka sebelum radar terputus hubungan," kata Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA).

"Ia menunjukkan bahawa pesawat itu terbang lebih laju dari yang dianggarkan sebelum ini, yang menandakan terdapat peningkatan dalam penggunaan bahan api dan mengurangkan kemungkinan jarak pesawat itu terbang ke selatan sehingga ke Lautan Hindi."

Nasihat yang baharu itu diperoleh dari pasukan penyiasatan antarabangsa di Malaysia dengan Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) yang menetapkan "bahawa ia merupakan petunjuk paling boleh dipercayai terhadap lokasi berkemungkinan serpihan pesawat akan ditemui".

Kawasan pencarian baharu itu dianggarkan berkeluasan kira-kira 319,000 kilometer persegi, kira-kira 1,850 ke barat Perth.

"ATSB menasihatkan bahawa potensi laluan pesawat itu mungkin disebabkan kajian lebih terperinci apabila pasukan penyiasatan antarabangsa yang membantu pencarian itu meneruskan analisis mereka," kata AMSA, sambil menambah bahawa Australia telah mengubah semula kedudukan satelitnya ke arah lokasi baharu.

Ia diikuti Thailand pada Khamis melaporkan satu imej satelit menunjukkan ratusan objek terapung. Jepun turut mengumumkan analisis satelitnya menunjukkan kira-kira 10 objek terapung di kawasan yang sama.

Kedua-dua negara itu menunjukkan imej kemungkinan dari serpihan pesawat MH370, yang hilang dalam penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac lalu. -AFP


Grafik yang dikeluarkan oleh Pejabat Pusat Perisikan dan Penyelidikan Jepun di Jepun yang menunjukkan titik lokasi di mana kira-kira 10 objek mungkin dikaitkan dengan serpihan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang. Foto AP


Imej Satelit Jepun Tunjuk 10 Objek Terapung Mungkin Serpihan MH370


TOKYO: Imej satelit Jepun menunjukkan kira-kira 10 objek terapung di luar pantai Australia, berkemungkinan mempunyai kaitan dengan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang, lapor media memetik kerajaan sebagai berkata pada Jumaat.

Objek-objek berkenaan dilihat di perairan dianggarkan kira-kira 2,500 km ke barat daya Perth, kata agensi berita Kyodo dan Jiji.

Kajian Pusat Perisikan Satelit Kabinet Jepun menunjukkan objek-objek itu berukuran sehingga lapan meter panjang dan empat meter lebar dalam imej yang dirakam oleh satelit antara pukul 9 pagi dan 3 petang pada Rabu lalu, kata Kyodo.

Sumber kerajaan berkata, ia mungkin bangkai pesawat yang hilang kerana mereka menemuinya dalam sebuah kawasan yang sama di mana imej serpihan ditemui sebelum ini, menurut agensi itu.

Jiji memetik seorang pegawai kerajaan sebagai berkata bahawa objek terapung "kemungkinan besar" adalah sebahagian daripada pesawat.

Menurut laporan itu, Jepun telah menyerahkan maklumat tersebut kepada Malaysia. - AFP


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ