Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Musa Hitam Dakwa Dr Mahathir Berada Di Kuala Lumpur Ketika Peristiwa Memali



KOTA BHARU - 28/3/2014: Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam mendakwa ketika berlakunya peristiwa Memali, Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad berada di Kuala Lumpur bukan di China sepertimana yang dikatakan sebelum ini, lapor The Malaysian Insider.

Pendedahan itu dibuat selepas 29 tahun peristiwa berdarah Memali yang mengorbankan nyawa 14 orang penduduk kampung tersebut manakala berpuluh yang lain cedera.

Ketika kejadian itu berlaku, Musa turut memegang jawatan selaku Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

"Titik hitam dalam politik saya adalah Memali, saya cakap terus terang," kata Musa ketika menjadi ahli panel Diskuis Politik Malaysia: Dulu dan Sekarang anjuran Kerajaan Kelantan yang diadakan di Kota Bharu, pada Rabu.

Musa juga menegaskan selepas kejadian itu, Dr Mahathir terus berada di Kuala Lumpur; "Dua tiga hari selepas kejadian itu pun dia berada di Kuala Lumpur."

Peristwa berdarah di Kampung Memali, Kedah itu berlaku pada 19 November 1985. Selain 14 orang terkorban dan berpuluh yang lain tercedera, polis juga menahan ratusan penduduk kampung berkenaan yang dikatakan pengikut Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya.

Pertempuran antara pihak Polis dan penduduk kampung Memali berlaku apabila Ibrahim Libya cuba ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana didakwa mengamalkan ajaran sesat.

Musa merupakan individu yang dipersalahkan dalam kejadian tersebut atas kapasitinya sebagai Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

Namun, ada juga pihak sebelum ini mendakwa Musa mengeluarkan arahan supaya polis bertindak keras ke atas penduduk Kampung Memali kerana mendapat arahan dari Dr Mahathir yang dikatakan berada di China.

PAS menyifatkan semua yang terbunuh dalam kejadian Memali itu sebagai mati syahid. - awani




0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ