Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Sayur Baik Dimasak atau Dimakan Mentah?


Sayur Baik Dimasak atau Dimakan Mentah?

Sayur merupakan makanan terpenting dalam memastikan pemakanan yang sihat dan seimbang. Untuk diet juga sayur adalah elemen wajib yang perlu diambil bagi menjamin mineral dan nutrien yang cukup dalam badan. Namun banyak mitos, fakta dan kajian mengatakan sayur perlu mentah untuk mengelakkan daripada khasiatnya musnah. Benarkah?



Menurut pakar pemakanan Dr Oz, khasiat sayur musnah bergantung kepada cara masakan dan juga proses penyimpanannya. Tak semestinya sayur yang mentah lebih baik daripada di masak. Dan juga yang masak lebih baik daripada mentah. Berikut merupakan fakta mengenai sayur yang elok dimakan mentah ataupun dimasak.


Brokoli - Baik dimakan mentah
Sememangnya brokoli dan kobis bunga adalah sayur yang selalunya dimasak namun di dalamnya terdapat enzim myrosinase. Myrosinase membantu melawan kanser perut dan juga ulser. Masak boleh memusnahkan enzim tersebut.


Cili Merah - Baik dimakan mentah mentah
Kaya dengan vitamin C. Masak boleh mengakibatkan vitamin C terurai dan musnah dalam masakan.


Tomato - Lebih baik jika dimasak
Mengandungi lycopene yang merupakan antioksida. Kajian menunjukkan molekulnya berubah bentuk menjadi lebih berguna apabila dikenakan haba dan ia seeloknya dimasak untuk memudahkan lycopene diserap ke dalam badan.


Bawang - Lebih baik jika dimasak
Mengandungi quercetin yang membantu mencegah radang. Ia sangat kaya dalam bawang merah dan kuning berbanding putih. Masak selama 5 minit ke atas boleh mengakibatkan khasiatnya hilang.


Lobak - Boleh dimasak dan dimakan mentah
Untuk mengelakkan polyphenol - antioksida melawan kanser dan vitamin C terurai atau musnah ia elok dimakan mentah atau ; Untuk menambahkan pengeluaran Beta Carotena - antioksida yang membantu penyerapan vitamin A (vitamin yang elok untuk mata dan juga penting dalam tumbesaran) seeloknya dimasak.


Sayur Baik Dimasak atau Dimakan Mentah?


Teknik masakan terbaik untuk sayur


Kukus Segera
Teknik ini dapat mengekalkan beberapa vitamin contohnya vitamin B dan C yang sememangya mudah larut dan terurai dalam air dan juga vitamin A yang senang terurai dalam minyak. Teknik masakan juga amat penting dalam memastikan pengekalan khasiat kerana amat rugi jika kita tidak mendapat manfaat daripada sayur tersebut hanya kerana kita terlebih masak.


Sumber : Doctor OZ dan livestrong





0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ